Skip to content

Weekendowe góry? Karkonosze

Mamy to szczęście, że żyjemy w kraju o bardzo zróżnicowanej rzeźbie terenu. Owszem, prawie 75% powierzchni kraju stanowią niziny, jednak Polska może poszczycić się pasmami gór, kotlinami, wyżynami. Występują tu pradoliny (największe w Europie obok Niemiec), pojezierza (tylko kilka krajów w Europie). Mamy oczywiście dostęp do morza.

Jeśli chodzi o góry, to Polacy mają również w czym wybierać. Nie są to może spektakularne alpejskie pasma rodem z Francji, Szwajcarii, Austrii czy Włoch, ale nie przesadzajmy, nie można mieć wszystkiego. Prawda jest taka, że nie mamy się czego wstydzić.

Południowa Polska to górzysta kraina, pełna niesamowitych krajobrazów, tajemniczych miejsc, majestatycznych budowli i, co tu dużo mówić, oaz spokoju. Natura nawołuje, mówi do nas swoim głosem, zachęca do odkrywania jej sekretów. W górach odczuwa się ją najpełniej.

Miasto graniczące z górami

Jeśli mieszkasz w południowo-zachodniej części Polski, możesz dość szybko dotrzeć w górskie rejony. Nie musisz tracić całego dnia, wystarczą nawet 3-4 godziny od miast województw sąsiadujących z Dolnym Śląskiem. W ubiegłym roku odwiedziliśmy Jelenią Górę, gdzie miejskim autobusem można dojechać prawie pod same Karkonosze. Oczywiście nie obyło się bez wejścia do Karkonoskiego Parku Narodowego, przechadzce po lesie i odpoczynku na łące.

Jelenia Góra, Stare Miasto
Stare Miasto
Rynek
Widok z baszty na Stare Miasto

Jelenia Góra to bardzo ładne, zabytkowe miasto. Nie starczyło nam jednak czasu na zwiedzanie wszystkich atrakcji, ale choć trochę uczknęliśmy jej piękna. Nie mogliśmy natomiast darować sobie szczytu Chojnik. Sama góra ma ledwie 627 m n.p.m., ale nie to było najważniejsze. Celem wyprawy był Zamek, usytuowany na samym szczycie. Stamtąd rozpościera się piękny krajobraz na Karkonosze oraz Kotlinę Jeleniogórską. Region Jeleniej Góry kryje w sobie mnóstwo atrakcji i tajemnic, jest to również idealne miejsce dla ludzi preferujących aktywną formę wypoczynku.

Zamek Chojnik
Wnętrze Zamku Chojnik
Widok z Zamku Chojnik

Powoli, bez pośpiechu

Po roku wróciliśmy w Karkonosze na długi weekend. Miało być spokojnie, bez pośpiechu. I tak było. Tym razem zawitaliśmy do Szklarskiej Poręby, skąd mogliśmy wyruszyć w góry i zaczerpnąć kojącego powietrza i doświadczyć alpejskiego klimatu (mówi się, że warunki klimatyczne w tym miejscu porównywalne są do walorów miejscowości alpejskich położonych na wysokości 2000 m n.p.m.). Karkonosze dysponują dziesiątkami kilometrów szlaków o różnym stopniu trudności i długości. Szklarska Poręba, Karpacz a także Jelenia Góra to idealne miejsca, skąd można zacząć wyprawy.

Szklarska Poręba
Wodospad Szklarki

Ile potrzeba czasu, aby wejść na jeden ze szczytów Karkonoszy? Na Szrenicę weszliśmy w niecałe 3 godziny. Po drodze zatrzymaliśmy się przy najwyższym wodospadzie Sudetów – Kamieńczyka (27 m), odpoczęliśmy leżakując przy Schronisku PTTK na Hali Szrenickiej i ostatecznie zrobiliśmy sobie zdjęcie na samym szczycie, na wysokości 1362 m n.p.m. Niby nie wiele, ale jakże przyjemnie. Mieliśmy w planach podążyć do czeskiego Skalnego Miasta, ale stwierdziliśmy, że chcemy nacieszyć się spokojem otaczającej nas przyrody i nigdzie nie gonić. Ponadto tym razem stołowaliśmy się w karczmie z polskim, regionalnym jedzeniem. Pierogi po Karkonosku z sosem chrzanowym czy placek po Karkonosku do tej pory wywołują w nas miłe wspomnienia smakowe.

Lubimy takie weekendowe wypady.

Wodospad Kamieńczyka
Schronisko PTTK - Hala Szrenicka
Schronisko PTTK – Hala Szrenicka
Widok ze Szrenicy 1362 m n.p.m.